Exponeringskompensation

Vi har redan varit inne på att exponeringsmätaren i din kamera är rätt lättlurad. Den förväntar sig att motivet är ”mellangrått” ungefär som en torr sliten asfaltväg, eller mer exakt som gråkortet i din fotoväska. Fotograferar du ett svart ånglok eller ett vitt snölandskap försöker ändå automatiken göra motivet grått.

Naturligtvis finns det sätt att undvika det här. Ett av de bättre är att använda kamerans exponeringskompensation. Den gör konsekvent bilderna ljusare eller mörkare än vad automatiken normalt sett skulle göra.

Snölandskapet vill du göra ljusare. Testa att ställa exponeringskompensationen på +2 och ta en provbild. Lägg till eller dra ifrån tills provbilderna blir som du vill.

Till ångloket testar du -2 och justerar uppåt eller neråt tills du får bra provbilder.


Danko Jones, Hultsfred 2008, Exponeringskompensation: -2,3 *

Exponeringskompensationen funkar med exponeringslägena P, A och S. Kompensationen är aktiv till du ställer tillbaka den, så här är en varning på sin plats. Ställ tillbaks den till 0 när tagningen är klar och du packar ner kameran i fotoväskan igen. Själv har jag sabbat ett helt gäng med bilder för att jag hade exponeringskompensationen aktiv från en tidigare tagning.

Men under pågående tagning är det stor sannolikhet att samma exponeringskompensation funkar hela tiden även om ljuset varierar, så det är bara att plåta på och låta automatiken göra jobbet.

Men hur tänker man?

Den här bilden ska vara rätt mörk (mörk bakgrund, mörka kläder osv)

Automatiken ”vill” göra bilden grå

Du ska släppa in mindre ljus än vad automatiken ”vill”

Alltså negativ kompensation.

—–

*

Undrar du hur jag kan komma ihåg vilken exponeringskompensation jag använde vid en plåtning för tre år sedan. Det kan jag inte. Knepet avslöjar jag i En svart anteckningsbok.

Tycker du om den här fotoskolan? Hjälp mig i så fall att sprida den. Länka och gilla på Facebook, Twittra om den. Länka från din blogg! Det blir roligare att skriva om många läser!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,


