Vad faderittan är bokeh?

På begäran tar jag upp det relativt nya fotografiska modeordet bokeh i det här avsnittet. Men först ska jag reparera en underlåtenhetssynd när det gäller skärpedjup.

Jag har berättat att långa bränvidder (teleobjektiv) och stor bländaröppning är två saker som ger ett kort skärpedjup. Men jag har inte berättat att korta avstånd också gör det. Ofta riktigt besvärligt korta skärpedjup. När man plåtar blommor, insekter och liknande får man ofta fajtas med skärpedjup som är bara någon millimeter.

Ståndarna (vita ”knappnålar”) på blåsippan i mitten är skarpa men redan de kronblad som vetter mot eller från kameran är aningen oskarpa för att inte tala om de två andra blommorna.

Bokeh

Men nu ska vi uppmärksamma det som händer framför och bakom det skarpa området. Där bildar varje punkt i motivet en oskärpecirkel, det vill säga det behöver inte vara en cirkel eftersom det är objektivets öppning som avgör formen. Tydligast ser man det här fenomenet om det i det oskarpa området finns starkt ljusa punkter som lampor eller solglitter.

Här plåtade jag en lysdiodslinga och försökte lägga skärpan på en av dioderna. Det gick sådär, men det är resten av bilden ni ska titta på. Full öppning gör att de andra dioderna visar sig mer eller mindre som cirklar.

Ett stegs nerbländning ger aningen kantiga oskärpefläckar eftersom bländarens lameller påverkar formen.

Det sista kvällsljuset silar ner mellan löven på ett träd.

Det här fenomenet har man känt till länge, men först vid nittiotalets mitt började man kalla det boke och senare bokeh. Namnet kommer från ett japanskt ord för ”suddig”. Det ska visst uttalas som bo som i  ”bone” and ke som i  ”Kenneth” med lika betoning på båda stavelserna. Det har alltså inget med viners bouquet, arom, att göra.

Bokeh syns som sagt mest i ljusfälten men handlar om hur hela det oskarpa området blir. Olika objektiv kan ge vackrare eller mer störande bokeh. Mest störande är förmodligen de ringar som blir när man använder ett spegeltele.

Bilderna här är tagna med ett närbildsobjektiv, sk makroobjektiv med 55 mm bränvidd och ljusstyrka 2.8. Andra objektiv jag skulle tänka mig att prova med är teleobjektiv och mycket ljusstarka objektiv, alltså objektiv med en stor största bländaröppning, exempelvis 1.4 eller 1.8.

Lite ironiskt kan det kännas. Först kämpar man för att ha råd med objektiv som ger riktigt bra skärpa, sen får man lägga ut storkovan på ”gluggar” som ger snygg oskärpa… Det ska inte vara lätt!

Tycker du om den här fotoskolan? Hjälp mig i så fall att sprida den. Länka och gilla på Facebook, Twittra om den. Länka från din blogg! Det blir roligare att skriva om många läser!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

One thought on “Vad faderittan är bokeh?

Kommentarer inaktiverade.