Få se nu, bländare, slutartid och ISO — hur hänger de ihop?

Vi har nu snackat om bländare, slutartid och ISO. De har ju alla skalor där ett steg upp betyder en fördubbling och ett steg neråt en halvering — även om skalorna för tid och bländare var lite bakofram.

Det betyder att det är lätt att växla. Väljer vi en mindre bländaröppning (för att få större skärpedjup) tvingas vi öka slutartiden eller i nödfall ISO-talet lika många steg.

Behöver vi korta ner slutartiden (till exempel för att kunna hålla kameran tillräckligt stilla) får vi öppna bländaren motsvarande antal steg — eller skruva på ISO-talet.

Vi kan ta några räkneexempel:

Du får en välexponerad bild med bländare 2.8 och 1/500 s. Du vill blända ner tre steg för att öka skärpedjupet. Vad blir bländare och tid?-Tre stegs nerbländning bilr få se nu 4, 5.6 det blir bländare 8 och då får vi också öka tiden tre steg 250, 125, 60 det blir alltså en sextiondedel.

Så monterar du ett teleobjektiv och vill ha minst 1/250 för att få bra skärpa. Du har redan full öppning på objektivet och ljusmätaren säger att exponeringstiden blir 1/60 Hur mycket behöver du öka ISO? Från 1/60 är det 1/125 och 1/250. Det betyder att du behöver dra upp ISO två steg.

Nu sitter man inte och räknar så här när man plåtar. I alla fall gör aldrig jag det. Även om jag ibland frångår den fullständiga automatiken finns det lägen där du väljer bländare själv och kameran hittar en tid som passar eller också väljer du en tid och låter kameran välja bländare. Även om du ställer in helt manuellt finns det en exponeringsmätare som talar om ifall ljuset är lagom, så det är bara att vrida tills man hittar en kompromiss som man kan vara nöjd med.

Simulator

Om du nu tycker att det är för mörkt och trist ute men är sugen på lite praktisk övning har jag hittat en kul kamerasimulator. Med den kan du prova det mesta vi har snackat om hittills. Den är på engelska, men vet man bara att bländare heter ”aperture” så bör man kunna gissa resten. Klicka på ”Snap shot” för att se hur bilden blir.

Prova kamerasimulatorn!

Tycker du om den här fotoskolan? Hjälp mig i så fall att sprida den. Länka och gilla på Facebook, Twittra om den. Länka från din blogg! Det blir roligare att skriva om många läser!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,