Kamerateknik för idoiter börjar här och nu!

Jag borde kanske skriva kamerateknik for Dummies, men det är visst ett registrerat varumärke, så det vågar jag inte.

Vad det kommer att handla om är slutartider, bländare, ISO-tal och en hel del annat som man brukar kunna ställa in på en lite mer avancerad kamera.

Nu behöver man förstås inte vara dum eller obildad för att behöva lära dig just det här. Du kanske just köpte din första kamera kamera eller just kom på att kameran nog kan mer än du vågar utnyttja. Du är säkert inte ensam.

Foto är enkelt

I teorin är det där med fotografering förbaskat enkelt. Fotografera betyder ju ungefär att skriva med ljus. Det handlar bara om att släppa in lagom mycket ljus till den där elektroniska kretsen i kameran som registrerar bilderna. Om du nu har en ångkamera, som man matar med film, så är det saksamma, men då är det förstås filmen som ska belysas med lagom mängd ljus.

Lite värre

I praktiken är det lite värre. Först ska man veta hur mycket ljus som är lagom, sen är det ju så att bländaren, slutartiden och ISO-talet också påverkar bildresultatet på en massa andra vis. Rätt ofta klarar kamerans automatik det här helt okej. Men ibland fattar kameran inte ett jota av hur du vill ha bilden och då blir det pannkaka av allt ihop. Då hade det ju varit bättre att själv ta befälet över alla inställningarna och det är just det den här lilla kursen handlar om. I nästa avsnitt lär vi oss till exempel allt om bländaren. Nej för allt i världen inte allt, men så där lagom mycket så att vi vågar leka med den.

Vi sa lagom mycket ljus. Det handlar alltså om hur vi exponerar den där elektroniska kretsen för ljuset från motivet. Blir det för mycket ljus säger vi att  bilden blivit överexponerad. Blir det för lite blir den underexponerad.

Överexponerad, i alla fall om man tycker att bilen är det viktiga i bilden. Bakgrunden är ju rätt okej. Det gäller också att veta vad som är viktigt i bilden. Begär inte att kamerans automatik ska avgöra det.

Underexponerad

Vad det INTE handlar om…

Den här kursen handlar inte om något speciellt kameramärke. Jag har inget emot reklam och produktplacering, men jag gör det inte gratis. Ni som tillverkar kameror, objektiv och balla tillbehör vet säkert var min brevlåda bor… Prylar som hamnar där kommer jag att visa upp med varumärke och rubbet, i alla fall om jag gillar dem! Deal?  Ser ni bilder på prylar med övermålade  eller pixlade loggor är de antagligen mina privata eller sånt jag lånat ihop.

Likaså handlar den inte om mobilkameror eller enklare kompaktkameror. De prylar som jag skriver om finns antagligen därinne också, men har man ingen makt att påverka dem är det inte så skoj att gräva ner sig i det heller.

Sen var det några hel- och halvproffs som var intresserade av den här kursen. Jag vill bara säga att ni inte tillhör målgruppen. Vi börjar från början och tar bara upp det nödvändigaste. Jag kan inget om modefoto eller hur man bygger gömslen som funkar bra när man ska plåta fåglar i Kamchatka — och visste jag skulle det ändå inte höra hemma här. Ni får förstås gärna läsa ändå och besserwissra gärna ifall jag är ute och cyklar.

Jag tänker inte heller skriva om hur man fixar till bilderna i datorn. En sån skola har jag redan skrivit http://ubuntufranborjan.wordpress.com/2011/01/09/har-ar-gimp-skolan/

En sak till…

– Men det stavas inte idoiter

– Du är en sån där bäservajser va?

– Besserwisser heter det!

– Ja det var väl det jag sa.

Några frågor?

EDIT: Ett knappt halvår senare har det blivit en rätt omfattande skola och den växer hela tiden. Här är en bra startsida:

>>>Fotoskola<<<

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

