Dramatisk kollision mellan segelbåt och supertanker — men vems är felet?

En kollission mellan en segelbåt och en norsk supertanker har resulterat i dramatiska filmer i media, men vems var felet?

Först får vi konstatera att ”trafikreglerna” på sjön inte är de samma som på land. Vi kan med andra ord glömma ”högerregeln” för den är inte tillämplig här — hade båda fartygen varit motordrivna hade det varit en annan sak.

En grundregel är att motordrivna fartyg väjer för segelfartyg. (Fartyg är för övrigt allt mellan en vindsurfingbräda och en supertanker. Landkrabbor tror gärna att alla fartyg är stora, men det är alltså fel) Det är en klok regel, i alla fall på öppet vatten. Den som kör för motor behöver bara vrida några grader på ratten eller sänka farten en smula för att undvika kollisionsrisk medan seglaren är beroende av vinden och kan ha stora svårigheter att ändra kurs eller fart. Till reglerna hör också att den som inte är väjningsskyldig ska hålla kurs och fart för att undvika farlig förvirring.

Det finns dock ett antal specialfall där vi seglare ska hålla undan också för motordrivna fartyg och det är exempelvis när motorfartyget är sysselsatt med fiske, är skadat eller på grund av sitt djupgående inte kan välja annan väg — i dessa situationer ska fartygen dock föra speciella signaler som talar om det. Om tankfartyget förde sådana signaler går inte att se på filmen. Likaså finns det specialregler för ”trång farled”.

Sen säger det sig självt att ett stort tankfartyg är fruktansvärt tungt och har väldigt svårt att väja eller bromsa  Dessutom är ett stort område framför fartygets för en död vinkel från kommandobryggan — kan man över huvud taget med ansvar och omtanke manövrera ett sånt fartyg i ett område som vimlar av segelbåtar? Har man satt rederiets kostnader för några minuters väntan före människoliv?

Segelbåtens skeppare tog säkert en ”rövare” att hinna före och därigenom att öka försprånget till konkurrenter som skulle bli tvugna att vänta ut tankern och kanske dessutom till tidskrävande och komplicerade manövrer. Det är möjligt att han hade reglerna på sin sida, men sunt förnuft, självbevarelsedrift och ansvaret för den egna besättningen och båten satte man nog åt sidan.

Själv håller jag mig gärna utanför yrkessjöfartens farleder, så gott det går. Man kan undra lite över hur man kan få för sig att arrangera en segeltävling där de tävlande måste korsa en sådan led. man vet ju att folk kan bli lite galna när vinnarinstinkten sätter in. En sådan undring tar inte från skepparna på segelbåten och i tankfartyget ansvaret.

Vem gjorde rätt och vem gjorde fel? Jag utgår ifrån att händelsen får ett rättsligt efterspel så att vi får ”facit”.

Annonser

One thought on “Dramatisk kollision mellan segelbåt och supertanker — men vems är felet?

  1. Enligt en del av kommentarerna här http://www.youtube.com/watch?v=_tUoUxzt9sI&feature=youtube_gdata_player påstås det finnas lokala regler som tydligt säger att fritidsbåtar ska hålla sig väl (1000 m framifrån och 200m från sidorna) undan från yrkestrafiken. Finns det en sådan regel, så har inte bara den kolliderande båten utan också flera andra i racet brutit mot den.

    Det klippet har för övrigt bättre upplösning och visar lite mer av händelseförloppet.

Kommentarer inaktiverade.