Pannkakstårtigt

Har du läst Sven Nordqvists bok Pannkakstårtan, så vet du hur det kan vara ibland. I den boken skulle gubben Pettson laga en pannkakstårta, till katten Findus. Det var ju bara det att han inte hade något mjöl, så han skulle cykla till handelsboden, men det var ju bara det att han hade punka på cykeln, så den behövde han laga, men det var ju bara det att… Vägen till det lyckliga slutet var lång och slingrig.

Lite av det samma var det när jag skulle försöka skriva idag. Idéer hade jag flera stycken, men vädret var fint, så jag tänkte ta laptopen och sitta ute och skriva. Det var ju bara det att den inte var laddad. När den väl blivit laddad var det för kallt att sitta ute. Så behövde webbläsaren uppgraderas och när den uppgraderats klagade den på att Flash var för gammalt och nu känner jag själv att mina ursprungliga och aningen filosofiska idéer kräver en aningen mer pigg och skärpt hjärna för att reda ut.

Nåväl, så är det rätt ofta, tycker jag. Det man tänker göra förefaller enkelt, men innan man gör det är det massor med andra saker som behöver göras, köpas, lagas, hittas eller hämtas. De är helt enkelt ”pannkakstårtigt”. Jag tror aldrig jag hört eller läst det ordet, men nu fattar du vad jag menar ifall jag använder det igen.

