Det värsta jag vet är…

– Det värsta jag vet är havregrynsgröt, säger någon

Folk som inte vet något värre än en gröt (eller nån annan maträtt)  måste vara bra lyckliga. Jag menar sånt som att folk fängslas och mördas för sina åsikter kan ju inte vara bekant för dem. Inte heller att vi håller på att sabba jordens klimat och köra ”soppatorsk” de naturresurser som finns. Knappast kan de heller känna till att vi alla ska dö en gång och att detta oblida öde ibland också drabbar små oskyldiga barn.

Visst  finns det maträtter som vi undviker så länge vi har råd och möjlighet att välja något annat, men om svälten står för dörren är jag övertygad om att gröten slinker ner som värsta delikatessen.

Andra kandidater på till ”det värsta jag vet” brukar vara lite mindre stimulerande vardagssysslor, såsom att diska eller torka golv. Men herreminje, vet man inget värre. Öppna dagstidningen och läs nåt annat än sport och nöjen eller se nåt annat än underhållningsprogram på teven nästa gång.

Så läste jag nån fototidning där någon utgöt sig över att det värsta som fanns var bilder där horisonten inte var perfekt rak. Jag tar rätt många såna bilder och det tar en kanske halvminut att fixa till i datorn. Hellre en sned horisont än att komma hem utan bilder.

En sned horisont är inte hela världen, det är lätt att fixa. Det finns annat att bekymra sig över i så fall, som global uppvärming och att många djur och växter hotas av utrotning.

Nu menar jag inte att vi ska deppa ihop och bara tänka på svåra och allvarliga saker. Våren är på väg och i alla fall för en stund sedan sken solen. Takdropp och lärkor är i antågande, var så säker.

Jag har en lång fixlista framför mig i dag och allt är inte helkul. Men vafan, det finns värre!