Köp inte den här kameran!

Märket Rollei minner om kameror med hög kvalitet. Mest minns vi kanske de tvåögda spegelreflexkamerorna, men också verkligt små kompaktkameror, med gott rykte, för småbildsformatet. Det var inte utan hyfsade förväntningar jag testade en liten digitalkamera, Rollei Compactline 52 i helgen. Redan när jag tittar i displayen, får jag emellertid onda aningar. Har jag glömt att ta på glasögonen? Nej, glasögonen är på, men bilden är ändå suddig.

Till det yttre är det här en liten trevlig kamera att alltid ha i bröstfickan och som funkar att ha med alla de gånger en systemkamera är för klumpig eller väcker för mycket uppmärksamhet. Priset, 399 kr på MediaMarkt var inte heller mycket att snacka om.

Megapixel är ju inte allt här i världen. Den här kameran är ett tydligt exempel på det. Min gamla systemkamera klarade 5 Megapixel och det är samma som den här kameran uppges klara, men skilladen är milsvid. Min Nikon D50 tog skarpa bilder utan knot men här blir det mest gröt.

Nerskalat till lagom format för webben kan man kanske acceptera resultatet även om det inte direkt är bra.

Skär vi ut en del av bilden utan någon nerskalning ser vi att det inte finns mycket skärpa, och då har jag ändå varit snäll och gjort utsnittet nära bildens mitt.

Kameran har ett makroläge men gör inte märkbart bättre ifrån sig i det läget. Det ska gå att filma med den också, men det har jag inte testat. Digital zoom brukar inte vara någon överdrivet bra lösning men här är det rena katastrofen. Bilderna jag visar är tagna utan inzoomning.

Har du en kamera i mobilen är den antagligen mycket bättre än den här. Hade inte knapparna varit så otydliga och tvivelaktigt logiska hade kameran kanske dugt som leksak, men nu ser jag inte så många användningsområden.

Jag googlar lite på Rollei, och firman har tydligen genomgått konkurs och ett antal ägarbyten och är nu uppdelad i två. Den del som äger varumärket Rollei, sätter det tydligen på vad skräp som helst. Analoga kvalitetskameror verkar  fortfarande tillverkas men då av det andra bolaget, Franke & Heidecke GmbH.

Fler artiklar om foto på Press Enter News Agency hittar du i Fotoskolan och i kategorin Foto

 


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

One thought on “Köp inte den här kameran!

  1. Köpte precis en! på CDON för 299:- som de tar för den nu, håller med, ingen höjdare, men duger gott till ”snabbfoton”, för det är det som denna kameran är bra på! snabb start, snabba bilder (hyfsat), filmning,nja,ingen ”äkta” 720, men duger för snabba tagningar, och för 299kr lär man inte få bättre ! 😉
    jag rekommenderar den faktiskt, för det priset är den helt ok. MEN man måste köra med uppladdningsbara batterier, minst 1000mah, då går det att ta hyfsat många bilder.

Kommentarer inaktiverade.