Hemsnickrad kroklist till blöta kläder

Snöiga och blöta kläder hamnade på elementet i hallen. Praktiskt såtillvida att de torkade till nästa gång, men inte så snyggt och välkomnande. Där behövdes någon anordning att hänga upp kläderna på. Först funderade jag på att inhandla något i närmsta byggvaruhus, men efter diskussioner med några snickarkunniga närstående beslöt jag att försöka tälja och slöjda en egen klädkrok. Jag googlade en del men hittade inget vettigt, så jag fick skissa på en egen design.

Nå, hur egen den är kanske kan diskuteras. Möjligen har jag sett något liknande någonstans? Definitivt har både skisserna och konstruktionen diskuterats med mina närstående.

Bottenbrädan fick en fräst ovan- och undersida och fyrkantiga hål för krokarna. Jag gjorde brädan ett par decimeter för lång så att jag kunde skruva fast hela klabbet när jag skulle fräsa, borra och forma till hålen med stämjärn. Kapade till rätt längd innan ytbehandling.

Knopparna grovformade jag som en kloss som jag sedan skivade med cirkelsågen (tänk skiva limpa!). Därefter fick de sin slutgiltiga form med kniv, slipmaskin och sandpapper.

Den del av knopparna som skulle sitta fast i brädan fick ett vertikalt sågspår som jag sedan drev in en kil i samtidigt som jag limmade fast knopparna. När limmet torkat var det dags att såga av resterna på baksidan och att jämna till med stöthyvel. Obs att kilens kraft verkar längs med fibrerna i bottenbrädan.

Innan montering hade jag ytbehandlat brädan med tunt med linoljefärg (kromoxidgrön)  och knopparna med rå linolja. Hade jag valt samma färg till allt hade det gått att ytbehandla senare i arbetsgången.

Färdigt! Jag kan väl bara tillägga att det är tur att ingen ska betala timpenning för jobbet. Då skulle vi inte ha råd. Men skulle jag göra en list till skulle det nog gå lite fortare.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 thoughts on “Hemsnickrad kroklist till blöta kläder

Kommentarer inaktiverade.