Infrastrukturministern med brallorna nere i snövädret

Jag vet inte vad jag ska säga. Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) varnar i en TT-intervju resenärerna inför julens resor och uppmanar mer eller mindre folk att stanna där de är och att vi om vi ger oss ut på resa ska klä oss varmt och ta med matsäck.

Vintrig järnvägsbild från förra veckan. Då var dock tågen i tid, varma och trevliga.

Följderna av nedrustningar, privatiseringar, avreglering och bristande underhåll visar sig när infrastrukturen nu också utsätts för lite väder. Vi snackar nu inte om någon katastrofal och ytterst ovanlig situation, som i utredningen om isstormar utan om vanlig hederlig svensk vinter. Tågen står stilla på spåren eller är timvis försenade. Ytterst ansvarig för landets infrastruktur är rimligen regeringen och infrastrukturministern. Nu är hon väl ny på sin post, men stats- och finansministern sitter kvar. Från det hållet förväntar jag mig mer än förmaningar till resenärerna. Det krävs investeringar, samordning, upprustning och tuffa krav på operatörerna.

Å andra sidan ligger det lite i vad hon har att säga. Jag gillar att segla och att vandra i fjällen och inför varje tur är det en självklarhet att ta med lite extrakäk, kläder för värre väder än det man tror på och lite verktyg och material så att man kan laga sånt som gått sönder. Väder och andra omständigheter kan tvinga en att ändra planer och det får man vara beredd på. Detsamma gäller förstås i princip om man åker tåg eller ger sig ut längs vägarna. Murphys lag gäller överallt och alltid, så det gäller att gardera sig. Så långt håller jag med.

Men när det gäller järnvägen är det ett systemfel. Även i fjol var det kaos — jag var själv ute och åkte tåg då, så jag vet — bara för att det var vinter och nu har det gått ett helt år och regeringen står fortfarande med brallorna nere och försöker vältra över ansvaret för detta på medborgarna. Skämmes tamefan!

 

Läs även:

Folkhemmet som inte tål väder

 


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

One thought on “Infrastrukturministern med brallorna nere i snövädret

  1. Pingback: Tweets that mention Infrastrukturministern med brallorna nere i snövädret « Press Enter News Agency -- Topsy.com

Kommentarer inaktiverade.