Om gräsklippare och självmordsbombare igen

Jag konstaterade i mitt förra inlägg att motorgräsklippare, så där rent statistiskt utgör en större risk här i Sverige än självmordsbombare. Detta är förstås inget försvar för självmordsbombare och faktiskt inte direkt något angrepp på gräsklippare heller. Bara ett konstaterande av statistiska fakta.

Mitt förhållande till gräsmattor och gräsklippning kan ändå vara värt att dryfta, nu när snön ligger och gör att man inte behöver ägna sig åt det hela rent praktiskt. Teoretisk trädgårdsskötsel ska man inte förakta.

Jag tror gräsmattan hör till de mer dyra och komplicerade grödorna man kan ha i sin trädgård. Se bara på alla redakap och kemikalier gräsmattan tycks kräva — kolla i vilken trädgårdsbutik som helst. Särskilt vacker eller spännande är den inte heller.

Lite gräs är svårt att komma undan, men vi har inte mer än vad man normalt sett orkar hantera med en handklippare. Inte så att jag skulle vara dödsförskräckt över motorklipparens risker, men den luktar illa och låter och dessutom kostar den bensin. Resultatet blir också snyggare med handklipparen. Sen vi flyttade in i huset har motorklipparen varit igång vid ett tillfälle och det var när jag misskött klippningen en längre tid. Gräs som är flera decimeter är inte kul att klippa för hand.

Att en son och familjefar spränger sig till döds är givetvis en djupt sorglig händelse för de anhöriga, men knappast något som borde förändra vår syn på Sverige och politiken. Givetvis försöker extremhöger och islamofober slå mynt av det hela, det är begripligt, men man behöver inte gå i den fällan. Givetvis försöker pressen mjölka ut all lösnummerförsäljning de kan ur händelsen, men läs en bok eller spela en skiva i stället. Givetvis försöker diverse ”terroristexperter” öka på sina inkomster, men tänk tillbaka på flottans minkjakt.

Nu hörde jag på radio att sossarna tvärvänt i FRA-frågan och bortsett från att vändningen är till det sämre är tidpunkten sällsynt illa vald. När det gungar är det bäst att sitta still i båten, annars trillar man lätt överbord.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

