Trollen fick mig att minnas

Gårdagens Underbart lustmord på trollen fick mig att minnas några gamla texter som jag skrivit, men om rätt ska vara rätt, så började den historien med min kollega Alastair Creelman och hans blog om Participation literacy. Den fick mig att skriva…

Men jag hittade en ännu äldre…

Ja du nnnnn. Du får allt lära dig att ställa frågor så att
du får svar.

Förklara tydligt vad du vill åstadkomma (varför vill du ha
en mailserver till exempel)

Förklara tydligt vilka hinder och förutsättningar som gäller.
(Din dator, din linuxdist, din nätanslutning osv)

Krydda om möjligt med vad du själv har gjort för att
nå målet, vad du läst, vad du provat osv (Vi blir mer sugna
att hjälpa till om du visar lite eget intresse och engagemang.)

Putsa sedan upp svenskan så att den i alla fall räcker
en nivå över fjortistalspråk. (som typ, å paya)

Tänk också på att vi andra, vi som inte ligger på stranden,
eller i hängmattan, inte har svarandet här som jobb. Vi svarar
om och när vi har lust och känner att vi kan bidra. Vi svarar
för att vi gillar Linux och för att vi vill att andra också ska gilla
det, men många av oss tycker nog att somliga är obildbara och
borde kasta ut datorn och skaffa en skrivmaskin och ett
tevespel i stället. Du vill väl inte räknas till den kategorin?

Källa

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

