Magnetisk knivhängare

Den trogne läsaren minns att jag hade lite bekymmer med magneter och deras egenskaper härförleden.

Jag hade handlat ett paket magneter från Classe och tänkte göra någon form av knivhållare med dem.

Med vanlig magnetisk skruv gick det inte men med mässingskruv gick det betydligt bättre. Fysiken bakom detta är inte utredd. Det kändes ändå som att åtminstone de tyngre knivarna hängde farligt löst, men genom att ”seriekoppla” två magneter blev det bättre. Jag satte alltså två magneter åt samma håll på varje skruv.

Så här ser det ut


En av magneterna i närbild.

Nu vet jag inte om detta heller är den slutliga lösningen på problemet.  Jag har nämligen fått syn på de här skönheterna hos Lie-Nielsen (även i  övrigt ett väldigt habegärsframkallande ställe).

Egentligen hade jag nåt i den stilen i siktet från början, men då måste man ha kraftigare magneter att bygga det kring. Kanske bättre att beställa från Lie-Nielsen i stället fast det inte är direkt billigt 27$ för den lilla och 35$ för den stora  är inte direkt oöverkomligt heller. Fördelen är att risken att man förstör eggen är minimal eftersom ytan är i trä.

Uppdaterat:

Efter att ha testat det här ett bra tag kan jag säga att den här hemgjorda knivhängaren inte är helt pålitlig. De tyngre knivarna ramlar ner ibland. Den lär inte få vara med efter att köket renoverats, men får duga till dess.

 


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

One thought on “Magnetisk knivhängare

  1. De här magneterna är trots ”seriekoppling” lite väl svaga. De tyngsta knivarna stannar inte alltid kvar där de ska…

Kommentarer inaktiverade.