Framgångsrika bloggposter

Tommy k Johansson skriver om hur man skriver framgångsrika bloggposter här och här. Mycket känner jag igen från andra liknande uppräkningar och av egen erfarenhet.

Rubrikens betydelse är det ingen tvekan om. Jag gillar egentligen inte kvällspressens sätt att skriva rubriker och löpsedlar, men det fungerar. Så var till exempel Sanningen om Littorins brott en riktig kioskvältare trots att jag inte avslöjade någonting direkt nytt. Dessutom placerade den sig hyggligt hos Google. Däremot fick inte Fel huvud så många läsare trots att den innehöll ett riktigt scoop för den som läste mellan raderna. Dagsaktualiteter och skandaler fångar läsare. Nu har dock de flesta glömt Littorin.

Vad är nu egentligen ”typiskt svenskt”? funderar däremot fortfarande rätt många på, men många vill också ha rent praktiska tips om var man hittar en Pizza i Grönhögen för att inte tala om hur man gör en Bordsskiva i betong till symaskinsunderrede. Det är inte så många som kastar sig över den sortens texter just när man skrivit dem, men nya läsare kommer nästan varje dag.

Nåväl mer kommer, både av praktiska tips, funderingar och dagsaktualiteter. Stay tuned!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Annonser