Jag vill sälja min dotter som slav — och funderingar kring detta

Här och där på nätet dyker en skrattretande insändare, med rubriken Jag vill sälja min dotter som slav – vad anser prästerskapet om det, upp. Själv blev jag tipsad på Facebook.

Jag har sett många som kommenterat insändaren som uppfattat den som antireligiös, men jag ser den inte nödvändigtvis så. Exemplen i insändaren handlar om dammiga regler som ingen kristen tillämpar, fast de står i Bibeln. Den som skulle försöka tillämpa de här reglerna skulle för övrigt inte bara bli inburad av ordningsmakten, han skulle få den samlade kristenheten på sig också. Poängen är just att religiösa regler måste anpassas och tolkas in i nutiden på ett rimligt sätt. Vettiga religiösa behöver inte ta åt sig ett smack oavsett om de är kristna, judar eller muslimer.

Religionsfrihet är viktigt, men ALLT som står i någon religiös skrift eller tillämpas av något religiöst samfund på glid — tänk på Knutby — kan inte tillåtas i ett modernt, vettigt, civiliserat samhälle.

Här finns gott om intressanta frågor värda att diskutera, såsom frågan om religiös slakt liksom frågor runt klädsel och symboler, för att inte tala om klädsel som försvårar identifiering och kommunikation.

Givetvis ska vi ha ett så fritt samhälle som möjligt. Vi ska ha frihet att ha en religion men också friheten att vara utan religion. Likaså måste man få skoja om religion — eller om ateister.

Regler ska  vara lika för alla och utan sidoblickar på religiösa regler eller sedvänjor. Så länge glassbilen tillåts köra runt och föra oväsen här kan jag inte se något som hindrar att någon bygger en minaret och där har en böneutropare. Vill man absolut inte ha böneutropare får man också förbjuda glassbilens oväsen och den trevliga ringningen från bykyrkan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 thoughts on “Jag vill sälja min dotter som slav — och funderingar kring detta

  1. Man är ju inte kristen om man inte följer bibeln. Man ser till Gud som den som kan allt och vet allt och skapat allt men han har nog fel i dom här fallen och därför skall vi ändra på bibeln så att vi inte verkar vara psykopater som tror på detta tramset. Kan man inte då bara inse att det är trams och gå vidare? Sluta vara så jävla rädda för att dö och bli straffade i ett liv efter döden.

  2. Insändarskribenten (eller rättare sagt den ursprungliga skribenten, eftersom jag läste den här texten första gången på någon engelsk sajt för ca 15 år sedan…) har missat att bibeln själv säger att de här lagarna ENBART gällde Israels folk för tre och ett halvt årtusende sedan. På samma ställe som de citerade lagtexterna står det nämligen att ”Dessa är de bud, stadgar och lagar för förbundet mellan Herren och israeliterna som Herren gav på Sinaiberget (3 Mos 26:46). Den här lagsamlingen gällde alltså inga andra folk, varken den tidens babylonier, kananeer, egyptier eller andra – och inte heller nutidens kristna – utan bara Israels folk, där och DÅ.
    Den som är intresserad kan läsa mer här:
    http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/harklipp.htm
    http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/homosten.htm

  3. Pingback: PENAs kioskvältare — här är listan! « Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.