En annan sorts ordbehandling

Är lite kaxig just nu eftersom min andra blogg har placerat sig på prestigesajten intressant.se. Inlägget handlar om ordbehandling och ordbehandlingsprogram.

En annan typ av ”ordbehandling” är dock det som jag, som hyfsat nybliven husägare, får försöka mig på. Sakta börjar ord som ”taktass”, ”gradsparre” och ”råspont” få sin mening även om de inte riktigt ligger väl till i munnen ännu.

Som hyresgäst behövde man ju inte veta så mycket om hur ett hus fungerar och inte heller behöver man leta ”reservdelar” på byggvaruhus och brädgårdar, men nu stundar andra tider.

Nåväl, jag är inte ovan vid ord. Biologistudier i unga år, jobb bland datorer och datanätverk och därtill båtliv och navigering. Varje område har sina ord. Kan man inte orden kan man inte själva området heller. Eller som Linné påstås ha uttryckt det: Nomina si nescis, perit et cognitio rerum.

Man kan tycka att det är snobbism med en massa olika konstiga ord, men ”pinne” eller ”träbit” är lite vagt och ”den där” kräver att man kan peka och att den andre kan titta.

Nå, jag lär väl mig så småningom tillräckligt för att tala med hantverkare och för att lite hemtamt kunna fråga efter rätt saker på brädgården. Jobbigt, kanske, men trots allt är det väl en av de viktiga saker som livet handlar om — att lära sig nya saker.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

