Njutånger

Jag och hustrun körde förbi det lilla samhället Njutånger igår. Det ligger mellan Hudiksvall och Söderhamn i Hälsingland. Jag vet inte mer om orten än vad som står på Wikipedia och vad ortsnamnet egentligen betyder har jag ingen aning om. Däremot får ortnamnet mig att associera och fundera över vårt förhållande till njutningar.

Någon har sagt att allt som är njutbart också är dyrt, omoraliskt, vanebildande eller gör oss feta. Det kan ju ligga någonting i det, men ska man gå och ha dåligt samvete hela tiden blir ju njutningen lite kluven.

Visst kan man känna ånger. Jag menar de två sista birorna, som inte direkt gjorde kvällen gladare men ledde till att man blev ”dagen efter” nästa dag var väl inte så lyckade att hälla i sig, till exempel. Förhoppningsvis lär man sig nån gång. En annan som har all anledning till njutånger är den förre polischefen, i alla fall om åklagaren vet vad han pratar om.

Jag menar förstås inte att man ska njuta på andras bekostnad eller ta omotiverade risker, och exempelvis sexköp innebär bådadera.

Däremot tror jag vi har haft lite för mycket moralism. Först hade vi kyrkan som skuldbelade sex, i alla fall om det inte syftade till barnalstring och skedde inom äktenskapet. Så kom nykterhetsrörelsen, och jag tror mycket väl att det söps alldeles för mycket på sina håll. Så kom hälsolarmen och bantningstipsen på löpande band. Det enda som återstod var tagelskjorta och att likt åsnan Ior käka tistlar. Det blir liksom för mycket.

Förutsett att man tar hänsyn till andra och sig själv tror jag att vi förtjänar att njuta, älska och unna oss något gott i glaset och på tallriken, utan dåligt samvete eller pekpinnar.

Livet är kort, och det gäller att passa på att leva innan man dör.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

One thought on “Njutånger

  1. Hemska njutånger. Åker igenom i morgon, på väg till den första vargfria kommunen, Nordanstig. Där finns många olyckliga människor. Dom måste vara olyckliga, för dom har fullt upp att göra för att sätta åt 0-åttorna,dom som kommer från fjollträsk. Som du säger, dom två sista birorna borde man inter tagit. Inte i Njutånger och inte i den vargriga kommunen och inte i grannkommunen Hudiskvall. Inte ens om du måste ta dig till sjukhus när du råkat ut för en olycka. För i Njutånger, eller kommunerna däromkrign åker du ofelabrt dit om du inte håller på att förblöda när du tagit dom två sista birorna. För dom som sätter dit dej, för de två sista birorna, dom är olyckliga. Dom har njutit av birorna och dom hamnade i åger….

Kommentarer inaktiverade.