Bättre semesterbilder [1] — slösa först och spara sen

Många av oss har semester nu och kameran brukar följa med oavsett om vi ger oss ut på en lång resa, åker på festival eller bara tar en promenad nere i parken eller åker en sväng till stranden. Jag har plåtat i runt fyrtio år och tänkte dela med mig av några tips. Det spelar inte så stor roll om du har en avancerad systemkamera, en kompaktkamera eller plåtar med mobilen. Många av tipsen funkar oavsett vilket. Jag utgår ifrån att du använder någon form av digitalkamera i alla fall.

Slösa med ”filmen”!

Redan när jag började fotografera i slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet var proffsknep nummer ett att ”slösa med filmen” men film var dyrt, i alla fall relaterat till min dåvarande veckopeng. I dag är det mycket lättare. Minneskort som rymmer flera hundra bilder kan du få för en hundralapp och de kan återanvändas. Skaffa några stycken innan resan.

Ta sen i alla fall fem eller tio bilder av varje motiv. Gärna fler! Prova olika vinklar. Gå närmare eller längre ifrån. Kliv upp på en stol eller testa att krypa på marken (eller åtminstone att böja på knäna).

Kolla in proffsen, de rasslar glatt  iväg många bilder när de ändå är på gång.

Packa ner några extra minneskort i fotoväskan, så att du kan slösa med ”filmen”. Kostar bara en bråkdel av semesterbiljetten.

Visa bara de bästa bilderna

En av de viktigaste skillnader mellan proffs och amatörer är att proffsen bara visar de lyckade bilderna. Kommer du hem med tusen bilder eller fler från resan eller festivalen är det knappast någon mer än du själv som har tålamod att titta på varenda bild och många av bilderna är säkert rena skiten. Plocka ut tio eller tjugo som du verkligen är nöjd med och visa dem.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 thoughts on “Bättre semesterbilder [1] — slösa först och spara sen

  1. Jag kan bara hålla med.
    Jag sitter precis och går igenom mina bilder från min semesterresa till Peking. Jag har hundratals bilder och kan slänga allt som inte är perfekt. Jag har ändå fler bilder än vad jag kan använda.
    Digitalkameran är en fantastisk uppfinning 🙂

  2. Pingback: Fototips | Frippes lilla värld

Kommentarer inaktiverade.