Bilder i blogggen

Jag har ju rätt mycket bilder i bloggen. De flesta plåtar jag själv. Jag använder två kameror:

Oftast använder jag kameran i min iPhone. Egentligen en rätt kass kamera, men den är nästan alltid där jag är, och det är en väldigt bra egenskap. Dessutom är det smidigt att maila bilderna direkt från ”kameran” utan att böka med sladdar.

Jag har en systemkamera också. Den kommer till pass när jag behöver teleobjektiv eller ska plåta i dåliga ljusförhållanden. Över huvud taget brukar den komma med när jag ger mig iväg mer primärt för att fota. Bilden från Grönhögens hamn är ett exempel liksom bilderna från Hultsfred.

Alla bilder passerar mitt bildbehandlingsprogram The GIMP, som är ett gratisprogram i samma stil som skitdyra Photoshop. Oftast anpassar jag bara bildens storlek till bloggens krav, men ibland behöver man också beskära eller fixa tilll färgerna osv.

En del bilder behöver man såklart ”låna”. Bästa stället för det tycker jag är Wikipedia. De flesta av bilderna där har en licens som låter en låna. Jag försöker föjla upphovsrätten även om jag kanske inte helt och fullt gillar den i alla lägen.

Jag har plåtat till och från sedan femtonårsåldern och kan givetvis visa lite bilder, snacka en del om bilder, kameror bildbehandling och så om intresse finns. Kanske nån som vill ha tips om bättre semesterbilder? Kommentera!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

One thought on “Bilder i blogggen

Kommentarer inaktiverade.