Nästan helt rubbad!

Ja lite rubbad är man kanske om man kör runt i en krockosäker bil vars modell är sen före kriget, andra världskriget alltså (fransmännen gömde prototyperna under naziockupationen). Men vi gillar vår Citroën 2CV. Härligt att rulla ner taket vackra sommarkvällar. Det är dessutom en hobbybil som väcker vänlig uppmärksamhet. En del andra kärror ser ut som att man måste ha sålt knark eller i alla fall fuskat med skatten för att ha råd.

Härlig fjädring har den. Enligt kravspecen skulle en bonde kunna köra med en korg med ägg i den över en nyplöjd åker och jag tror bannemej att den uppfyller det.

Fartupplevelser ger den också. Inte om man ser på hastighetsmätarn förståss, men jag har varit uppe i hundra nån gång och så fort känns långtifrån 160 med SAAB-en på Autobahn.

Ska man vara petig är Citroënen hustruns, men hon brukar inte bli svartsjuk om jag polerar och putsar på den.

Nåväl vinterförvaring och en vår under träd som släpper diverse klibb och hyser skitande fåglar har inte gjort den lilla vännen vackrare. Nu har jag gått på med rubbing (därav rubriken)på excentermaskinen och sen är det dags för vax. Mer grundläggande renoveringsbehov bortser jag från så länge.

Excentermaskinen sliter jag på till det mesta: Bil, båt, spackel, trädgårdsmöbler och alltihopa. Det blev en el chipo-maskin från Clas i sjön och jag är inte direkt missnöjd. Men jag undrar hur mycket bättre proffsmaskinerna hade varit. Jag lånar gärna en för jämförande test  😉

Nåväl, dags att jobba vidare. Wax on, wax off!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

One thought on “Nästan helt rubbad!

  1. Pingback: Hon är vaxad gamla Bettan « Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.