Livet skulle vara enklare om…

Vandrade runt på Algutsrums marknad härom dagen. Utbudet var det vanliga på marknader. Godis, smaklösa T-shirts plastgevär och en massa annat krimskrams.

Kanske livet skulle vara enklare om man skaffade en sån där truckerkeps och en tröja med texten Öl byggde denna vackra kropp och att man sen inte brydde sig så mycket. Jag menar om barnarbetare skördat kaffet eller om bilavgaserna sabbar klimatet, vem fan bryr sig?  En repa ner till Tyskland och köpa alldeles för mycket alkohol, who cares? Sen kan man hålla fast vid det man lärde sig i skolan, som att de som har mörk hud kallas ne…, ja du vet, det ska väl dom skita i. Det är väl så man ska göra och tänka om man tillhör ”Verklighetens folk”, som kådisarnas  Göran Hägglund kallar det.

Människan är i grund och botten ett djur, med djuriska drifter och gener som spelar oss en del spratt. Men människan har begåvats med en rätt stor hjärna och en förmåga att också bli en kulturvarelse. Att fundera över etik och estetik, att stifta lagar och grunda religioner och att utbyta tankar och erfarenheter runt dylika ting.

Kulturvarelsen balanserar människodjuret och får oss att fundera över konsekvenserna av våra handlingar. Kulturen gör oss till hyggliga människor som man törs umgås obeväpnad tillsammans med. En del av oss talar om ett ”kristet” uppträdande, även om jag må säga att jag mött bra, goda och trevliga människor i andra kulturkretsar också, så enkelt är det helt enkelt inte. Pedofilhistorierna i katolska kyrkan visar för övrigt att inte ens en stark kristen tro alltid är tillräcklig för att hålla människodjuret på plats.

Kyrkan har en lång historia som kultursponsor, mycket längre än själva ordet ”kultursponsor”. Målare, skulptörer, arkitekter, silversmeder, kompositörer och musiker har framställt sina verk till Guds ära och på kyrkans bekostnad så långt tillbaka i tiden man kan dokumentera. Där finns ingen motsättning.

Kulturen måste i viss mån ”lägga sig i” vårt sätt att leva eftersom det har konsekvenser för andra människor, i vår omgivning, långt borta i andra världsdelar eller i framtiden. Kyrkorna har en lång tradition på det området, men har väl kanske lugnat ner sig en aning. De har givetvis inte heller monopol på att resorera runt vad som är rätt eller fel sätt att leva. Men kulturen ska givetvis inte bara låsa in och hämma, den ska frigöra oss också. Hjälpa oss tänka nytt och annorlunda och ifrågasätta det vi igår tog som självklart. Svaren är färre än frågorna.

Jag har svårt att förstå det hägglundska kulturhatet. Han verkar fiska i mycket grumliga vatten. Vatten som i alla fall inte kan kallas kristna. Hans verklighet är inte min.

Själv tänker jag fortsätta att gilla kultur, att lyssna på musik, se på konst, höra föredrag, gå på teater, läsa böcker och se film. Kan jag bidra på nåt hörn lånar jag gärna ut ett skyltfönster eller lite muskelkraft. Skulle jag kunna måla eller spela något instrument skulle jag göra det. Jag kommer också att fortsätta att fundera över hur man lever rätt och jag betalar gärna en slant extra för att kaffet är krav- och rättvisemärkt. Livet är komplicerat ibland, men det är väl en av de saker som gör oss till människor. Det är min verklighet.

http://www.dn.se/debatt/sveriges-radikala-elit-har-blivit-den-nya-overheten-1.954221

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 thoughts on “Livet skulle vara enklare om…

  1. Pingback: Nej, jag är ingen konstnazist « Press Enter News Agency

  2. Pingback: Rekordsommar « Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.