Nytt kamerahus — Nikon D300s ett första intryck

Så var det dags att pensionera Gamla Bettan, min Nikon D50, som börjat bli rätt opålitlig.  Valet föll på Nikon D300s, märkets ”billigaste” och enklaste proffsmodell, som på senaste tiden rasat ner under tiotusenkronorsstrecket på flera inköpsställen. Att det skulle bli en Nikon var det inget snack om. Alltför mycket objektiv och tillbehör på hyllan talar emot allt annat. Dessutom sitter vanan i fingrarna från olika Nikkormat- och Nikonmodeller sedan mitten av sjuttiotalet och framåt. Det är inte omöjligt att lära gamla hundar sitta, men det tar emot.

D50 var väl på sin tid lite av en budgetmodell inom konsumentsegmentet och den känns, nu när man jämför, väldigt liten, lätt och plastig. D300s ger ett rejält intryck. Greppet räcker gott och väl för att alla fingrarna ska få plats, på gamlingen brukade lillfingret bli arbetslöst vilket kändes lite avigt.

D300s väger några hekto till vilket för all del är en nackdel i ryggsäcken eller om nacken, men det bör betala sig när man kommer till själva fotograferingen — och det är ju trots allt det man har en kamera till. Då bidrar vikt och bra grepp förhoppningsvis till att man lyckas hålla kameran stilla och därmed tar skarpa bilder. Dessutom borgar metallchassi och vädertätning för att kameran ska palla för lite hårdare tag.

Den nya kameran är inget man lär sig behärska på några timmar. Handboken är på mer än 400 sidor! Samtidigt var det inte svårt att komma igång och det blev några testbilder igår framför teven — dock inget man visar folk. Den här kameran har inga specialinställningar för närbild, landskap, sport, porträtt osv. Du förväntas alltså veta hur tid och bländare påverkar skärpedjup och rörelseoskärpa. Dock finns ett generellt automatikläge och det är ju bra när motiven dyker upp innan man hinner koppla in hjärnan.

En mycket positiv sak är att kameran klarar av att hantera merparten av mina gamla objektiv – om än med vissa begränsningar. Jag har ett par trevliga gluggar i metall och med fasta brännvidder och de kan nu komma till heders igen. Dock har den det lilla formatet på CCD-matrisen vilket gör att min gamla trevliga NIKKOR 28mm 1:2.8 får en bildvinkel som en 42-millimeters glugg vilket är lite mesigt. Å andra sidan förblir mitt 70-300 ett riktigt trevligt objektiv för natur och fåglar och det lär nog vara den gluggen som sitter på oftast.

Ett smolk i glädjebägaren var att Ubuntu 10.10 vägrar att läsa in bilder från kameran via USB. På Mac-en funkar det däremot klanderfritt. Jag får återkomma i min andra blogg om hur jag kommer runt det problemet. Av Nikons hemsida framgår att de verkar ha lite attitydproblem. (EDIT: Det verkar funka om man har ett CompactFlash-kort i kameran. Likaså funkar det fint med kortläsare. En bug är det dock, men inte så fatal)

Varför just D300s kan man då fråga sig. Det finns ju ett gäng trevliga konsumentmodeller varav de flesta är billigare. Likaså finns ju också D700 och D3s. Nåväl, den sistnämnda kostar ju runt femti papp och går tyvärr bort direkt.  Även D700 var över min budget och även om jag lyckas skaka fram de pengarna till fotoprylar så hade det nog blivit ett juste stativ och optik för pengarna eller ett extra kamerahus. Hade jag köpt D700 hade jag ju även fått skramla ihop pengar till ett värre tele eftersom den har fullstor CCD. Den verkliga konkurrenten var nog i stället D7000, som ligger i samma prisklass och delvis har prestanda som piskar D300s. Det valet var inte självklart, men jag uppfattade D300s som rejälare, mer beprövad och framför allt mer hanterlig.

Jag hade gärna handlat i min lilla fotoaffär inne i stan, om de höll rätt pris, men de hade inte ens den här modellen hemma. Det stora elektronikvaruhuset höll puckat höga priser, så jag beställde på nätet. Net on net skickade på morgonen efter att jag hade beställt och dagen därefter kunde jag hämta på ICA.

Nåväl, jag får nog anledning att återkomma till det här ämnet och inte minst att visa lite bilder, men just nu är det skitväder ute och sovrumsrenovering inne, så det kan dröja.

 

Fler artiklar om foto på Press Enter News Agency hittar du i Fotoskolan och i kategorin Foto


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

En tanke på “Nytt kamerahus — Nikon D300s ett första intryck

  1. Pingback: Här är GIMP-skolan « Ubuntu från början

Kommentarer inaktiverade.